~ Segala yang Tertulis Dalam Blog Ini Adalah "Transparent Diary" & Hak Peribadi ~

~ Andai Kemewahan Dunia melalaikanku, ku lebih rela hidup kedaifan, tapi kaya dengan Rahmat dan CintaMU, Andai Kenikmatan Dunia menghanyutkanku, ku lebih rela hidup bersendirian, menjadi Hamba AbadiMU. Sesungguhnya nikmat dunia hanya sementara, kerana akhirnya kepadaMU juga kami kembali. Yang tinggal hanya jasad ditelan tanah bumi. Sebagai insan biasa mohon petunjuk pada Yang Maha Kuasa, Maha Pencipta Alam Semesta, agar sentiasa lurus iman dan aQidah ku, teguh agama dan peganganku ~FBK






Suatu saat hati ku berdetik untuk mempelajari Ilmu agama Islam. Pada dasarnya, pengetahuan ku terhadap agamaku tidak lah secetek mana sebelum ini. Kerana aku dilahirkan dari keluarga Kristian. Setiap ajaran dan nilai-nilai murni yang diajar dalam keluarga dan yang tertulis dalam Bible aku terapkan dikehidupan harianku. Aku dapat rasakan hidupku diberkati dengan kepercayaan yang sudah cukup sebati dalam hidup aku sejak dari kecil lagi. Dari dulu lagi, setiap kali kehidupan duniawiku teruji, kepada Tuhan lah aku berdoa untuk ku memohon ketenangan, keberkatan, pengampunan diri selain percaya dan menyembah DIA.

Hanya, ada suatu ketika aku telah mendengar lagu "Maher Zain - For The Rest of My Life" diawal June 2010 yang lalu dan hati kecil ku berkata "indah nya lagu ini, ingin sekali aku dicintai dan menyintai sebegini dan menjalani hidup begini" Entahlah...yang pasti terdetik dihati untuk aku mengenali dan mempelajarinya sedikit demi sedikit, dan membuat aku semakin hari semakin tertarik untuk terus mendalami "more and more".

Aku tak dapat nak uraikan dengan kata-kata tapi yang pasti "ketenangan diri" menguasai diri aku. Adakah selama ini hidup aku tak tenang? Sedangkan aku memiliki sebuah keluarga dan kawan-kawan yang penyayang yang sentiasa mengasihi aku dan ada setiap kali aku memerlukan mereka di sisi. Aku tak pernah merasakan kasih sayang mereka kurang untukku. Aku cuba merungkai setiap persoalan yang bermain difikiran ku. Apa, kenapa, dan bila semua kesedaran ini terjadi. Ternyata hanya Tuhan yang lebih mengerti segala yang tersirat dan hanya hati yang dapat merasa dan tak terucap dengan kata-kata. Adalah tidak adil untukku memperbandingkan dan mempersoalkan kepercayaan yang telah sebati dengan hidup dan diriku sejak dari kecil lagi. kesimpulannya, semua itu "rohaniah" antara aku dengan Tuhan. Hanya Tuhan yang layak menghakimi kerana Tuhan Maha Mengetahui.

Dan kini, di sini lah aku bermula walaupunku tahu ramai pihakku yang kecewa dengan keputusan ini, tapi ini adalah kata hati dengan pemikiran yang rasional dan waras untuk rohaniah diri sendiri, aku telah memutuskan dan menentukan APA YANG KU CARI


"PELAJARILAH ILMU, mempelajarinya, kerana Allah adalah Khasyah, menuntutnya adalah Ibadah, mempelajarinya adalah Tasbih, mencarinya adalah Jihad, mengajarkannya kpd Orang yang Tidak Mengetahui adalah Shodaqoh, menyerahkan kepada ahlinya adalah Taqarub."

Begitu daif dan kerdilnya aku, tapi inilah tuntutan yang harus aku dalami dan pelajari untuk mengisi segala kekurangan dan ini lah lagu yang membawa dan mendorong aku ke jalan ini kerana telah membuat Islam itu indah dan damai dimataku. God is Willing. AMEN